2008-12-31

Årsbästalista

På begäran.
Troligen har jag glömt hälften.
Och det är egenligen inte så mycket "bästa" som "favoritaste": en skarpsint iakttagare kommer ana ett tematisk röd tråd mellan de flesta böckerna som kanske har mer med listmakarens intresseområden än med litterär kvalitet att göra.
Inbördes ordning klarar jag dock inte med.

Saramago, José. Dödens nycker
Lidbeck, Petter. Världens elakaste fröken
Bradbury, Ray. Fahrenheit 451
Bennett, Alan. Drottningen vänder blad
Lewis, C.S. Från helvetets brevskola
Grindley, Sally. Såld
Bertagna, Julie. Exodus
McEwan, Ian. På Chesil beach
Miéville, China. Un Lun Dun
Niffenegger, Audrey. Tidsresenärens hustru

4 kommentarer:

Gittan sa...

tänk att tidsresenärens hustru var i år ... känns som längre sen!

Gott nytt förresten. Och ta på dig den svarta klänningen om det är den du känner dig snyggast i!

Gittan sa...

how-feminine-are-you-test. fick som följer
"You scored 53.509 out of 100 masculine points, 59.167 out of 100 feminine points, and 57.018 out of 100 androgynous (neutral) points."

there it is! I'm a man for all seasons!

( ja, jag sitter och pillar med sånt här klockan kvart i två på nyårsnatten men det är bara för att jag fick ett skumt gottnytt-sms vars nummer jag ville kolla upp på eniro.)
(det fanns för övrigt inte med på eniro)

F.d. Förakt sa...

Ja jag tror iaf att det var i år, men jag ska nog inte svära på det. Håller med om att det känns länge sen.

Oo, intriguing, undrar vem det var? Hur går det föresten med de egna bloggplanerna?

Victor Dahlberg sa...

Då vet man vad man skall läsa i år då - är fortfarande mycket sugen på Saramagon!