2008-12-29

Saker jag inte förstår och personer jag inte gillar

Det finns en bok med ovanstående titel, jag läste den för ett par år sedan men kommer inte ihåg mycket av den så den kan inte ha varit så gnistrande intressant. Men titeln är bra, den snor vi! Här kommer ett litet urval av vad som passar in på titeln i mitt liv.

Gudfadernfilmerna
: intressant personteckning och genuin känsla, men varför denna filmhistoriska heliga ko? Det är till syvende og sist bara en långdragen släktkrönika om män som spelar lojala medan de skjuter på varandra. Hämnd hämnd hämnd. Mina herrar: Ni tröttar mig! (regal avfärdande handviftning)

Släktkrönikor: Varför, varför, varför skriva historier om man tänker springa omkring och ändra huvudperson stup i kvarten? Här har vi en intressant karaktär, låt oss följa hans liv genom kärlek och sorg, intressanta händelser och sann långtråkighet, och låt oss sen ha ihjäl honom och försöka intressera publiken för hans avkomma istället?! Den går jag inte på! Ni kommer bara ha ihjäl den också! Och förmodligen precis när man hade börjat intressera sig för kräket!

Avkomma: Nej jag ska inte börja igen, jag försökte bara få igång en associationskedja. Avkomma binder ihop de två rubrikerna, det är både en sak jag inte förstår och personer jag principiellt inte gillar. Vilka fler personer jag inte gillar får ni gissa er till eftersom jag ska sluta med personangrepp.

(Ett litet smakprov bara: Per Mobergs matprogram. Faller också under båda kategorierna, men har på sistone ramlat in i kategorin saker-det-är-så-fel-att-erkänna-att-man-gillar-att-det-slagit-över-och-blivit-fel-att-erkänna-att-man-ogillar, precis som barfotaErnst. Jag ska vara modig i alla fall och erkänna att jag varken fattar poängen med eller gillar hans skakande av mjäll över diverse manliga anrättningar. Skalande av potatis medelst högtryckstvätt begriper jag dock, äntligen en människa som behandlar potatis som den förtjänar!)

3 kommentarer:

Victor Dahlberg sa...

Plötsligt faller allt på plats efter gårdagens tjuvkik i det oläsliga anteckningsblocket. Haha, du är bäst! Länken till minbebis.com! Men varför ingen länk på släktkrönikorna?

F.d. Förakt sa...

:D orkade inte, jag satt för länge, stöp i säng...

Robert sa...

briljant. som gp sa, ungefär: även om jag ogillar din åsikt (delvis) är jag beredd att försvara den (med mitt liv?). det är därför (hoppas jag) johan rylander fortfarande är anställd på den tidningen.