2008-12-09

Rymden och Halland

Har varit på sightseeing i Tröstlösa igen. Denna gång Tröstlösa, Halland istället för Tröstlösa, Västergötland. Lika platt, lika lerigt, lika svart och miserabelt efter klockan fyra på vinterhalvåret.
Tio gånger såg jag en smutsgul ljusansamling vid vad som hade varit horisonten om det varit någon nyansskillnad på himmel och jord. Tio gånger visade det sig vara en övergiven mjölkpall mitt ute i ingenting. Jag färdades med en hackig, hostig, gammal raket genom en stjärnlös rymd.

Efter min mor ärvde jag ängslan som infinner sig vid pass 10 mil hemifrån. Efter mina tonår ärvde jag benägenheten att kyssa stenläggningen inne på Nisseplatsen efter en sådan utflykt; av lättnad över att ha fått återse min stad ännu en gång innan kometen kommer, eller den solstorm som tydligen är"currently 1/4 million years overdue"!

För en halvtimme sedan stod jag på drottningtorget och betraktade gubben i månen i diset över Sheraton, oförmögen att processa idén om att han är en stenboll, bara lite mindre än den jag står på, upplyst av en många gånger större gasboll, långt, långt härifrån.
-Pumba, hela du är en gasboll!
Enda sättet att handskas med det är att låta bli.

Så må vi blogga medan vi kan, och medan solen ligger där och pöser, och gör sig redo att fjärta oss i ansiktet.

"No, sure, my lord, my mother cried; but then there
was a star danced, and under that was I born." -Kusin Beatrice

5 kommentarer:

Victor Dahlberg sa...

Som den naturvetare jag faktiskt är måste jag ta tillfället i akt och upplysa dig om att månen faktiskt bara har en volym på ungefär 2% av jordens!

Jag har skrivit en liten dikt (läs: jag freestylar) om din komet - (jaja, jag är lite full):

Åh du kometen,
Du träffar rakt i smeten
Men träffar du min bira
Så lär jag inte fira
Sluta sikta på min flicka!
Jag har ju bett dig att sticka!
Dra du dig din kos
Alternativt omvandla oss till mos.
(Förutom älgen som ju redan uppenbarligen befinner sig i ett moosetillstånd).

(Jisses, denna ölen gjorde mig verkligen göteborsk!).

Jag saknar dig - och ja, du får ta bort denna kommentar!

F.d. Förakt sa...

Aaaaaawwwww! Det var den finaste dikt jag någonsin har hört! Jag tänker skriva ut den och rama in den. Du är min riddare i ölfläckad rustning!

(och 2% av jorden är "bara lite mindre" om man jämför med hur mycket mindre jag är ;)

Gittan sa...

ursäkta mig victor men var du full 13:06?
(Jag tänkte precis skriva ett inlägg av typen jag-är-i-bästis-och-därmed-svärmors-sits-och-tänker-härmed-meddela-svärsonen-victor-att-den-där-dikten-flyttade-upp-honom-ett-pinnhål-på-min-myyycket-höga-Karolinastege.(lägst ner är "borde inte ens få titta på karolina", högst upp är "could possible aspire to deserve her" bara så att vi vet vad vi pratar om) anywho. sen såg jag klockslaget ...

Victor Dahlberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
F.d. Förakt sa...

Jag är rörd Gittan