2009-01-19

Asiatisk filmfestival på bubbloteket

Civil variant. Enjoy!

I'm a cyborg, but that's ok

Korea






"En koreansk gökboet" enligt TV4 Nyhetsmorgon. Söt, charmig och helknasig enligt mig. Flicka tror hon är en cyborg, försöker utföra massaker på mentalsjukhuspersonal för att hämnas sin mormor som åkte in för att hon trodde hon var en mus. Pojke går klädd i kaninmask och stjäl folks egenskaper. Lagar varandra. Förutom scenen där hon skär upp handlederna för att kunna ladda sina batterier med hjälp av elkablar är jag mycket lycklig!

Universums sista dagar

Thailand
Finstämt, vackert, udda, lååångsamt. Ytterst trampad-på japansk deprimerad pojke råkar ha ihjäl maffioso, thailändsk prostituerad råkar ha ihjäl sin syster. Begraver sig tillsammans ute på landsbygden och lagar varandra. Jag är nöjd.

Eldflugornas grav

Japan
Föräldralösa barn förnedras och svälter ihjäl i andra världskrigets Japan. Animerat, men ack så verklighetstroget. Hjärtslitande! Inte en enda nån blir lagad! Jag är olycklig men nöjd.

Järn 3:an

Korea










Urbant spöke tilll pojk räddar misshandlad urban prinsessa från hennes onde härskare. Medelst Järn 3:a. Startar ett vagabonderande urbant spökliv tillsammans där de lånar folks hem och arrangerar om deras ägodelar, refererar tydligen till någon buddhistisk princip enligt kollegin. Lagar varandra i alla fall, så jag är lycklig.

Min granne Totoro

Japan












En av dessa fantastiska sagor för vuxna. Stort vänligt flygande fluffboll till troll bor i magisk skog. Småflickor som saknar sin sjuka mamma hittar honom. Featuring enorm fluffig kattbuss med musstrålkastare: jag är kvittrande lycklig!

2 kommentarer:

Mattias sa...

Såhär önskar jag att alla filmrecensioner kunde vara.
Lovely, skriv mer!

Gittan sa...

Tvi och blä för filmerna. Mums och smask för texten.